Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Mikael Johnson, Bilexpo, med världens första serietillverkade vätgasmodell.
Mikael Johnson, Bilexpo, med världens första serietillverkade vätgasmodell.

Vätgas – framtidens bränsle




Intervju med Mikael Johnson

En vätgasdriven bil är det mest miljövänliga av allt just nu.

Hyundai var först ut med serietillverkning av en vätgasmodell. Visserligen bara tre tusen bilar per år, men sydkoreanerna hoppas på en total kapacitet på tiotusen bilar redan nästa år.

Även i Toyotas japanska korridorer viskas om serieproduktion av vätgasbilar, kanske redan i år.

För ett par veckor sedan visade Hyundais återförsäljare Bilexpo upp den serietillverkade sydkoreanska vätgasbilen  ix35 FCEV i Örebro.

Sveriges Trafikradio var förstås på plats, provkörde och intervjuade Bilexpos Mikael Johnson om bilen i allmänhet och vätgasdriften i synnerhet.

Vätgas har varit framtidens bränsle i många, många år i teorin- men först nu finns det bilar till försäljning – även om de ännu ligger i samma prisklass som de flottaste Europamärkena.

Det största problemet i Sverige är kanske inte priset utan tillgången till mackar. Först när det finns ett 30-tal vätgasmackar på strategiska platser runtom i Sverige kan det bli fart på försäljningen av det miljövänliga fordonet.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare