Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Miljö Truckstop

Truckstop med miljö i tankarna




Intervjuv med Jan-Olov Engström

I våras invigdes Truckstop strax söder om Örebro. Här, där Europavägarna 18 och 20 möts, har en samlingsplats för den tunga trafiken växt fram.

Planer på ett Truckstop i kommunal regi fanns redan för över tio år sedan. Men av olika skäl kom bygget aldrig i gång och projektet låg i malpåse fram till 2010 . Då började det plötsligt hända saker.

– Vi var i stort behov av att flytta till nya större lokaler, säger Jan-Olow Engström, vd och delägare i familjeföretaget Engströms som nu byggt och äger anläggningen, förutom säkerhetsparkeringen som ägs av kommunen.

– När vi frågade kommunen om det fanns någon ledig etableringsyta undrade de om vi hade något intresse av att bygga Örebro Truckstop. För kommunen hade ett tydligt önskemål att om att kunna anlägga den sedan länge planerade och efterfrågade säkerhetsparkeringen för den tunga trafiken, fortsätter Jan-Olov i programmet Sveriges Trafikradio.
Sagt och gjort. Under 2014 har säkerhetsparkeringen invigts och Engströms, ett av Sveriges största entreprenadföretag, har flyttat in i sina nya lokaler.

– Visionen var att skapa nordens främsta Truckstop med miljötänk och med chaufförernas arbetsplats i fokus, säger Jan-Olow Engström. Och jag tycker att vi har lyckats bra, men man ska aldrig vara nöjd. Vi måste fortsätta att utvecklas om det ska bli kvalité.

– Truckstop ska bli lastbilarnas och bussarnas motsvarighet till Mariebergs köpcentrum, en anläggning bestående av en mix av verkstäder, tvätthallar, utbildnings- och konferenslokaler, övernattningsrum och till en början ett kaffe men från och med nästa år öppnas en restaurang på området, fortsätter han.
Spadtaget togs på sensommaren och i maj nästa år slår restaurangen upp sina portar. Men frågan är om inte bränslemacken tar priset, hittills. Preem/Såfias drivmedelsanläggning med förnybart bränsle har redan byggts ut en gång.

– Det är faktiskt så att den redan i vintras blev Sveriges största bränslemack för den tunga trafiken och det fortsätter att öka.Den procentuella delen av förnybart bränsle är i rena dieseldelen 35 procent. Det skulle kunna öka redan i dag, men det finns ett problem med produktionskapaciteten av den svenska skogsdieseln. När den kommer att öka då kommer miljöförbättringarna att öka successivt ganska snabbt, hävdar Jan-Olow Engström.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare