Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Det är 50 som gäller vid vägarbetet. Men alla lättar inte på gasen
Det är 50 som gäller vid vägarbetet. Men alla lättar inte på gasen

Från riskväg till riksväg…




Trafikverkets projektledare Mattias Broberg

Riskväg 50 genom Sydnärke ska bli en riksväg värd namnet. Just nu bygg sträckan mellan Åsbro och Rude, norr och söder om Askersund, om till en mötesfri landsväg. Bygget ska vara klart senast hösten 2018. Därefter påbörjas nästa etapp mellan Brattebro backe och Nykyrka. Kanske den sämsta delen på hela sträckan mellan Örebro och Motala.

Tobias Asplund, Peabs projektchef och Mattias Broberg, Trafikverkets projektledare, jobbar med riksväg 50 i Sydnärke.
Tobias Asplund, Peabs projektchef och Mattias Broberg, Trafikverkets projektledare, jobbar med riksväg 50 i Sydnärke.

- Någon gång i början eller mitten av 2020 blir det i bästa fall en mötesfri landsväg från Lindesberg i länets norra del till södra Skåne, via E4:an i Mjölby, säger Trafikverkets projektledare Mattias Broberg som även ska bli projektledare för utbyggnaden till mötesfri landsväg på riksväg 50 norr om Örebro, mellan Axbergshammar och Nora avfarten.

Med en dygns medeltrafik på cirka niotusen fordon, varav mycket tung trafik, krävs det  ständig uppmärksamhet från Peabs personal.

– Det är stressande för personalen att trafiken är så intensiv, inte minst den tunga trafiken. Hittills har det gått bra, men vi uppmanar hela tiden alla förare att lätta på gasen, säger Peabs projektchef Tobias Asplund.

Hör mer om bygget i Sveriges Trafikradio


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare