Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
De första VW-bubblorna hade delad bakruta. Plåten som skars ut såldes till en fabrik som gjorde spadar av plåtbitarna, berättar Bengt Holmgren.
De första VW-bubblorna hade delad bakruta. Plåten som skars ut såldes till en fabrik som gjorde spadar av plåtbitarna, berättar Bengt Holmgren.

Ett unikt bilmuseum




Ett av världens mest unika bilmuseum finns i – Pålsboda.

Här, drygt två mil sydost om Örebro, ligger Holmgrens Volkswagenmuseum.

– Men nu har vi i familjen beslutat oss för att sälja, berättar ägaren och entreprenören Bengt Holmgren när vi träffas några veckor efter säsongspremiären.

– Gubben börjar bli gammal och mina döttrar har andra jobb, förklarar han och avslöjar att det finns en och annan spekulant.

– Jag hoppas förstås att museet blir kvar i länet, eller i alla fall i landet, säger Bengt som medger att det blir svårt att skiljas från alla Volkswagenmodeller efter mer än 22 år.

Här finns personbilen Volkswagen, eller den så kallade Bubblan, från 1948 och framåt.

– Jag har alla modeller från 1948 fram till 1975. Det är 64 bilar i samlingen som domineras av Bubblorna, men här finns även andra modeller, säger Bengt och berättar att en av de allra sista modellerna av Bubblan, eller kanske den sista, finns i det unika bilmuseet.

– Det var 140 som slut tillverkades i Mexico 2003. Kungar, presidenter och andra höjdare runt om i världen erbjöds att köpa de sista exemplaren. Här i Sverige gick budet till vår motorintresserade kung, men han tackade nej. Då fick jag förfrågan av svenska generalagenten.

Lyssna på Sveriges Trafikradio här på nätet, programmet 6 maj,  så får du höra många anekdoter om bilarna i Bengts museum. Eller besök Pålsboda första söndagen i varje månad och se samlingen med egna ögon.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare