Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Bengt Holmgren har köpt sin sista(?) veteranbil. En 50 år gammal men välskött NSU Ro 80 som lanserades 1967 och blev då korad till årets bil av europeiska biljournalister. Bilen var tekniskt avancerad med wankelmotor, framhjulsdrift och mycket lågt luftmotstånd. Något roligt ska man ha, förklarade han när nu nästan hela VW-museet skingrats för vinden.
Bengt Holmgren har köpt sin sista(?) veteranbil. En 50 år gammal men välskött NSU Ro 80 som lanserades 1967 och blev då korad till årets bil av europeiska biljournalister. Bilen var tekniskt avancerad med wankelmotor, framhjulsdrift och mycket lågt luftmotstånd. Något roligt ska man ha, förklarade han när nu nästan hela VW-museet skingrats för vinden.

Bilmuseum på auktion




Sveriges Trafikradio besöker bussprofilen Bengt Holmgren i Pålsboda, ett par mil sydost om Örebro.

Han och familjens unika VW- museum har sålts och skingrats för vinden. Efter drygt 25 år har den genomsympatiske och 74-årige Bengt inte ork att fortsätta, men han är lite lessen över politikernas totala ointresse för hans verksamhet. Det var nämligen nära att den världsunika bilsamlingen hamnade i Örebro.

Det och mycket mera berättar Bengt Holmgren om i Sveriges Trafikradio. Bland annat träffar vi mannen som ägde dyrgripen från 1948 som såldes till en svensk bilhandlare för 1,35 miljoner kronor. Den enda bilen av ett 80-tal som inte ägdes av familjen Holmgrens gamla bussbolag.

Och så får vi lyssna på det sköna motorljudet … Bara en så´n sak.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare

Tablå idag

  • 15:00
    CD Tex Radio Show
  • 19:00
    Svenska Närradiolistan