Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Redo för utryckning. Peter Svensson och Per-Ove Staberyd på Nerikes Brandkår visar utrustningen i en av de bilar som är först på plats vid en trafikolycka.
Redo för utryckning. Peter Svensson och Per-Ove Staberyd på Nerikes Brandkår visar utrustningen i en av de bilar som är först på plats vid en trafikolycka.

70-vägar farligast




Intervjuv med Per-Ove Staberyd och Peter Svensson på Nerikes brandkår i Örebro 

Trafikolyckor är orsaken till fler utryckningar än bränder i byggnader och utomhus – det avslöjar Per-Ove Staberyd, rutinerad brandchef på Nerikes Brandkår i Örebro

Tillsammans med brandinspektör Peter Svensson är han gäst i december månads första upplaga av Sveriges Trafikradio.

– Av ungefär 2 800 händelser under ett år hos Nerikes Brandkår, som jobbar i stora dela av Örebro län, dominerar trafiken med ungefär 500 händelser, fortsätter P-O Staberyd.

– Inte så konstigt kanske, inskjuter Peter Svensson, då Örebro län är ett intensivt väglän med många stora genomfartsvägar från norr till söder, öster till väster.

 

Farligast är fortfarande 70-vägarna i länet och landet.

– Det är där de svåra frontalkollisionerna inträffar, men motorvägarna E18 och E20 kommer också högt upp i olycksstatistiken. Där går det f ö r  fort helt enkelt. Men tack vare de mötesfria vägarna blir det inga svåra frontalkollisioner, säger P-O Staberyd.

Så vi ska välja de säkra och mittseparerade 100- och 110-vägarna i jul- och nyårstrafiken – om vi kan?

– Svaret är ja!

 

Men Peter Svensson vill uppmana alla som är ute i trafiken att lätta på gasen, hålla avstånden samt sluta stirra på mobilen.

– Respektera vår arbetsplats. När det hänt en olycka så är risken stor att det sker flera följdolyckor för att bilisterna inte respekterar räddningstjänsten och polisens varningar och hastighetssänkning. Dessutom vore det bra om alla lärde sig att, som på tyska Autobahn, vika av åt vänster och höger så det blir fritt fram i mitten av motorvägen för utryckningsfordon.

– Och den som först kommer fram till en kö bör slå på varningsblinkern så att alla som närmar sig ser att något har hänt. Sedan upprepas den handlingen av det fordon som hela tiden kommer sist i kön, säger Peter Svensson.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare