Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Bild från lightforce.se
Bild från lightforce.se

Test av Lightforce Venom




Test av Lightforce Venom

Den australiska extraljustillverkaren Lightforce har länge legat i täten när det gäller extraljus med hög kapacitet och tålighet.

Nu lanseras Venom som är ett xenonljus på 50w som pga. sin smidiga storlek, 170 mm, är lättplacerat även på dagens bilar med moderna, låga fronter.

Vi på Trucknet Radio har under vintern testat detta extraljus under olika förhållanden och vi ska här redovisa intrycken.

Ljusutbytet är enormt, även med kombo-filtret monterat som ger en bredare ljusbild. (Med klarglasfiltret ger Venom 1 lux på 1360 m!, alltså kan man läsa tidningen på en dryg kilometers avstånd)

Lightforce Venom
Lightforce Venom

Med detta filter blev körningen på E4:an norrut mot Sundsvall i mörker en ren fröjd, överraskande bra.

Detta ljus är verkligen ”en giftorm” när det gäller kapacitet och genom att drivdonet är inbyggt i lamphuset så är det lättplacerat och den bara väger 900 gr. så det behövs inga stabiliseringsstag.

Man luras att tro att detta är ännu ett mediokert extraljus. Men oj vad man bedrar sig! Redan med fjärrljusfiltret monterat är ljusfloden enorm, med både längd, bredd och vithet. (färgtemperaturen är 4200 kelvin)

Givetvis är Venom tillverkat i samma material som dom andra Lightforceljusen som innebär att det är i princip okrossbart.

Det är busenkelt att skifta filter utan verktyg och när filtret blir repigt så byter man det och har ett ljus i nyskick!

I kanten på varje ljus sitter också ett antal vita dioder som ger en snygg effekt.

Priset, 3.995:-,  för detta extraljus kan ses högt men då ska man ha i minne att detta extraljus överlever flera bilbyten.

För mer info gå in på www.lightforce.se


Thomas Hydén
Skrivet av:
Thomas Hydén
Program & musikansvar