Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Vem blir Örebroregionens hållbaraste yrkesförare av Stefan Eriksson, ÖGS Bolaget Örebro, Jennifer Granqvist, Östra Örebro Distribution/Närke Frakt, Emil Jansson, Pilkrogs Åkeri utanför Lindesberg eller Fredrik Gustavsson, Kjellbergs Logistik Hällefors? Bild: Håkan Bågenvik
Vem blir Örebroregionens hållbaraste yrkesförare av Stefan Eriksson, ÖGS Bolaget Örebro, Jennifer Granqvist, Östra Örebro Distribution/Närke Frakt, Emil Jansson, Pilkrogs Åkeri utanför Lindesberg eller Fredrik Gustavsson, Kjellbergs Logistik Hällefors? Bild: Håkan Bågenvik

Hög klass på länets hållbaraste förare




Vem blir Örebroregionens hållbaraste förare?

Frågan ställdes på sin spets i veckan när fyra yrkesförare från olika länsföretag som gått i bräschen för klimateffektivitet och trafiksäkerhet gjorde upp om titeln på Trafikcenter/Ytongbanan i Kvarntorp några mil söder om Örebro. - Örebro Transport & Logistikdagar 2015 - Grön

Vem som vann – det avslöjas först på Örebros Transport- och Logistikdagar nästa onsdag den 26 augusti.

– Men jag kan avslöja att samtliga fyra förare håll en oerhört hög klass. Det var ett starkt startfält, säger banans utbildningschef Tomas Lidén som också var mannen bakom de olika tävlingsmomenten.

Tio företag hade möjlighet att skicka varsin förare till Region Örebro läns första tävling för att kora Örebroregionens hållbaraste förare. Men bara fyra åkerier nappade.

– Vi har gått ut väldigt brett och använt våra egna nätverk samt bland annat Åkeriföretag ÖST. Intresset har varit stort. Företagen tycker det är en viktig fråga, men det har varit svårt att få loss förare. Det är väldigt mycket körningar nu helt enkelt. Men vi har fyra välkvalificerade förare och det är jättebra, tycker Päivi Lehtikangas, Region Örebro läns projektledare för tävlingen.

Nu gjorde alltså Jennifer Granqvist, som äger och driver Östra Örebro Distribution och kör åt Närke Frakt, upp om segern tillsammans med Fredrik Gustavsson, Kjellbergs Logistik i Hällefors, Stefan Eriksson, ÖGS Bolaget Örebro, och Emil Jansson, Pilkrogs Åkeri utanför Lindesberg.

– Vi körde en tävling med lite olika moment, berättar banans utbildningschef Tomas Lidén. Först en teoridel om trafiksäkerhet, sedan halkkörning och sparsam körning via Eco2trainer. Det är bra att man tävlar lite. De yngre är ju vana vid det från gymnasieskolorna, fortsätter han.

Det gällde bland annat att svara på frågan hur mycket längre bromssträckan om en 22 tons lastbil ökar hastigheten från 30 till 50 km/timmen.

– Svårt, tyckte deltagarna. Men en av dem svarade rätt.

Bromssträckan ökar från 100 till 180 meter när hastigheten höjs till 50 km/timmen, var det korrekta svaret.

Vad tyckte då de tävlande om uppgifterna?

– Det var riktigt roligt. Var lite tveksam först, men när företaget föreslog att jag skulle ställa upp ville jag visa vad jag kan. Det svåraste momentet var att göra en bra undanmanöver på halkkörningen, säger Stefan Eriksson från ÖGS Bolaget.

– Det var kul, viktigast är att ha roligt, inskjuter Jennifer Granqvist och tycker också att halkkörningen var det svåraste momentet.

– Jag tycker det är synd att inte riskutbildning med halkkörning ingår i vidareutbildningen för yrkesförare, tillägger hon

Fredrik Gustavsson från Kjellbergs Logistik i Hällefors siktade också på seger.

– Det var en intressant tävling, kul att få vara med. Halkkörningen var nog det jag var mest orolig för. Vi saknar den utbildningen i yrkeschaufförernas vidareutbildning, säger även han.

– Kul att tävla och få mer inblickar från olika håll, säger Emil Jansson från Pilkrogs Åkeri utanför Lindesberg och tycker att teorin var den svåraste uppgiften att knäcka.

 

Onsdag 26 augusti vet vi vem i kvartetten som tog hem segern. Här på Trucknetradio kommer intervju och kommentarer nästa torsdag, med repris fredag förmiddag.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare