Vi använder oss utav cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Läs vidare här.
Eva Clintenell, produktspecialist hos Preem
Eva Clintenell, produktspecialist hos Preem

E85 – en felsatsning




Intervjuv med Eva Clintenell, produktspecialist hos petroleumbolaget Preem

Bensin, diesel, el eller gas – det finns många tankar om framtidens bränsle. Men nu efterlyser branschen klara regler från nationella och internationella politiker.

– Ja, långsiktighet och tydliga spelregler är någonting vi efterlyser och där är det fortfarande en otydlighet både nationellt och från EU och world wide, säger Eva Clintenell, produktspecialist hos petroleumbolaget Preem.

– Ska vi komma någonstans måste politikerna vara lite mer tydliga och inte peka med hela handen och säga att det och det energislaget ska gälla, fortsätter hon.

Vad vill ni höra?

– Det är bättre att de säger att vi ska nå en sänkning med så och så många procent av koldioxidutsläppen. Hur teknikstegen sedan ser ut är det bättre att de överlämnar till oss i branschen som ständigt jobbar med frågan.

Ett exempel på dåliga långsiktighet är E85 som var ett krav  på var och varannan mack för drygt tio år sedan. Det miljövänliga etanolbränslet började växa fram som ett miljövänligt bränsle för allt fler svenska bilister.

– Det krävde väldigt stora investeringar, säger Eva Clintenell på Preem. Men i dag står pumparna för E85 nästan stilla.

– Dels måste prisskillnaden vara stor mellan bensin och E85, eftersom det är lite sämre energiinnehåll i E85 och den alltså drar mer. Dels finns det inte många bilfabriker kvar som satsar på etanol. Volvo har slutat tillverka sina som gick på E85 och Saab är borta från marknaden, tillägger hon.

I vecka sexs upplaga av Sveriges Trafikradio kan du höra mer. Bland annat varför så få också tankar 98 oktan i dag.


Håkan Bågenvik
Skrivet av:
Håkan Bågenvik
Programledare